Factor Influencing Students’ Achievement in Writing Procedure Text Using Tutorial Video at MTs Al Kautsar Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa dalam Menulis Teks Prosedur Menggunakan Video Tutorial di MTs Al Kautsar

Ramadhan, Ardana Rizky and Juhansar, Juhansar (2022) Factor Influencing Students’ Achievement in Writing Procedure Text Using Tutorial Video at MTs Al Kautsar Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa dalam Menulis Teks Prosedur Menggunakan Video Tutorial di MTs Al Kautsar. Skripsi thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.

[img] Text
PBI_5181411006_ARDANA RIZKY RAMADHAN.pdf

Download (143kB)

Abstract

Writing is an activity in delivering messages, ideas, or information in writing to other parties. One of the writing activities learned in class IX is writing procedure text. Procedure text is text that discusses how something is made or the steps in using something. This study aims to find out the achievement of class IX students at MTs Al Kautsar in writing procedure text using video tutorials and the factors that influence students’ achievement in writing procedure text. This study uses quantitative descriptive where data were collected through tests and questionnaires. Writing test is used to determine students’ achievement in writing procedure texts using video tutorials. While the questionnaire is used to find out the factors that influence students’ achievement in writing procedural texts. Respondents in this study were IX grade students in MTs. Al Kautsar for the 2021/2022 academic year. The results show that students' learning achievement in writing procedure texts was categorized as “enough” or C. It was obtained from the mean score of 74.8 which was also included in category C at the KKM achievement level. Furthermore, factors influence students’ achievement in writing show that their condition was good, intelligence, motivation and focus. Keywords: achievement, english writing, procedure text, tutorial video, Influencal factor Menulis adalah kegiatan menyampaikan pesan, gagasan, atau informasi secara tertulis kepada pihak lain. Salah satu kegiatan menulis yang dipelajari di kelas IX adalah menulis teks prosedur. Teks prosedur adalah teks yang membahas tentang cara membuat sesuatu atau langkah-langkah dalam menggunakan sesuatu. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui prestasi belajar siswa kelas IX MTs Al Kautsar dalam menulis teks prosedur menggunakan video tutorial dan faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa dalam menulis teks prosedur. Penelitian ini menggunakan deskriptif kuantitatif dimana data dikumpulkan melalui tes dan angket. Tes menulis digunakan untuk mengetahui prestasi siswa dalam menulis teks prosedur dengan menggunakan video tutorial. Sedangkan angket digunakan untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa dalam menulis teks prosedur. Responden dalam penelitian ini adalah siswa kelas IX di MTs. Al Kautsar untuk tahun ajaran 2021/2022. Hasil penelitian menunjukkan bahwa prestasi belajar siswa dalam menulis teks prosedur berkategori “cukup” atau C. Hal ini diperoleh dari rerata skor 74,8 yang juga termasuk dalam kategori C pada tingkat ketercapaian KKM. Selanjutnya, faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi siswa dalam menulis menunjukkan bahwa kondisi mereka baik, kecerdasan, motivasi dan fokus.. Kata-kata kunci: prestasi, menulis bahasa inggris, teks prosedur, video tutorial, faktor yang mempangaruhi

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: achievement, english writing, procedure text, tutorial video, Influencal factor prestasi, menulis bahasa inggris, teks prosedur, video tutorial, faktor yang mempangaruhi
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 21 Oct 2022 08:31
Last Modified: 21 Oct 2022 08:31
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/11058

Actions (login required)

View Item View Item