Teachers’ – Students’ Perception and Teachers’ Strategies in Online English Learning – Teaching at SMKN 1 Pleret Persepsi Guru – Siswa dan Strategi Guru dalam Pembelajaran – Pengajaran Bahasa Inggris secara Daring di SMKN 1 Pleret

Ainni, Fajrin Iviana Nur and Mukaromah, Dyah (2022) Teachers’ – Students’ Perception and Teachers’ Strategies in Online English Learning – Teaching at SMKN 1 Pleret Persepsi Guru – Siswa dan Strategi Guru dalam Pembelajaran – Pengajaran Bahasa Inggris secara Daring di SMKN 1 Pleret. Skripsi thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.

[img] Text
PBI_5181411009_FAJRIN IVIANA NUR AINNI.pdf

Download (135kB)

Abstract

In the era of the COVID-19 pandemic, learning around the world and even in Indonesia has been shifted to online. Technology really supports the online learning process to get the best quality education during the pandemic. However, this does not have much effect for schools located on the outskirts. Therefore, the researcher explores deeper about the perceptions of English teachers’ – students’ regarding online English learning and strategies that English teachers apply during online English learning – teaching. This research is mix methods research. The respondents were 3 English teachers and 35 students of Network Computer Engineering, grade XI A at SMKN 1 Pleret in the Academic Year 2021-2022. In collecting data, the researcher used questionnaires and interviews. Data from questionnaire are analyzed with Excel 2016, meanwhile the data from interview are analyzed with theory from Miles & Huberman (2014). Data analysis shows that the perception of the English teacher is influenced by internal factors; 56.25% and external factors; 63.54%. Meanwhile, the perception of the students is influenced by internal factors; 54,46% and external factors; 66,69%. Both of these results are in the "good" category which has an interval range of 51%-75%, so that teachers and students have a good perception of online English learning - teaching. Therefore, there are 4 strategies of English teachers in online English teaching; (1) Create the English learning materials which are clear, concise and interesting; (2) Make English teachers’ learning videos; (3) Utilizing various online learning applications; (4) Make the best use of the WhatsApp application as best as possible. Keywords: perception, teacher strategies, English learning and teaching, online learning Di era pandemi COVID-19 pembelajaran di seluruh dunia bahkan di Indonesia dialihkan menjadi daring, teknologi sangat mendukung proses pembelajaran secara daring untuk mendapatkan kualitas pendidikan yang terbaik selama pandemi. Namun, hal itu tidak berpengaruh banyak untuk sekolah yang yang berada di pinggiran kota. Oleh karena itu, peneliti ingin menjelajahi lebih dalam tentangi persepsi guru Bahasa Inggris dan siswa mengenai pembelajaran Bahasa Inggris dan strategi mengajar yang diterapkan guru Bahasa Inggris selama pembelajaran Bahasa Inggris secara daring berlangsung. Penelitian ini bersifat penelitian dengan metode kombinasi. Responden penelitian ini adalah 3 guru Bahasa Inggris dan 35 siswa Teknik Komputer Jaringan kelas XI A di SMKN 1 Pleret Tahun Ajaran 2021-2022. Pengambilan data menggunakan angket dan wawancaran. Data angket dianalisis secara kuantitatif menggunakan Excel 2016, sedangkan data wawancara dianalisis dengan teori dari Miles & Huberman (2014). Analisis data menunjukkan bahwa persepsi guru Bahasa Inggris dipengaruhi oleh faktor internal; 56,25% dan faktor eksternal; 63,54%. Sedangkan persepsi siswa dipengaruhi oleh faktor internal; 54,46% dan faktor eksternal; 66,69%. Kedua hasil tersebut berada pada kategori “baik” yang memiliki rentang interval 51%-75%, sehingga guru Bahasa Inggris dan siswa memiliki persepsi yang baik terhadap pembelajaran – pengajaran Bahasa Inggris secara daring. Terdapat 4 strategi guru Bahasa Inggris dalam mengajar Bahasa Inggris secara daring; (1) Membuat materi pembelajaran yang jelas, padat dan menarik; (2) Membuat video pembelajaran guru Bahasa Inggris; (3) Memanfaatkan berbagai aplikasi pembelajaran online; (4) Memanfaatkan aplikasi WhatsApp sebaik mugkin. Kata-kata kunci: persepsi, strategi guru, belajar dan mengajar Bahasa Inggris, pembelajaran daring

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: perception, teacher strategies, English learning and teaching, online learning persepsi, strategi guru, belajar dan mengajar Bahasa Inggris, pembelajaran daring
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 21 Oct 2022 08:41
Last Modified: 21 Oct 2022 08:41
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/11061

Actions (login required)

View Item View Item