Students' Perception on the Use of Blended Learning in English Language Learning-Teaching at MAN 2 Yogyakarta Persepsi Siswa terhadap Penggunaan Metode Blended Learning dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di MAN 2 Yogyakarta

Rivaldi, Nur Izha Faturrahman and Juhansar, Juhansar (2022) Students' Perception on the Use of Blended Learning in English Language Learning-Teaching at MAN 2 Yogyakarta Persepsi Siswa terhadap Penggunaan Metode Blended Learning dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di MAN 2 Yogyakarta. Skripsi thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.

[img] Text
PBI_5181411032_NUR IZHA FATURRAHMAN RIVALDI.pdf

Download (146kB)

Abstract

Information technology nowadays is growing rapidly. It supports the learning-teaching process to get the best quality of education. Therefore, this study aims to discover students' perception on the use of blended learning in English language learning-teaching and to determine challenges and opportunities on the use of blended learning in English language learning-teaching. This research used a mix-method design. The respondents were 29 students XI IBB (Ilmu Bahasa dan Budaya) Language Science and Culture which consisted of 8 males and 21 females. The researcher used questionnaire and interview to collect the quantitative and qualitative data. Quantitative data were analyzed using SPSS 25 with descriptive frequency formula, meanwhile qualitative data were analyzed by preparing and organize the data, exploring and code the data, representing, and interpreting the findings. The results show that students’ perceiver perception is 68%, target perception is 62%, and situation perception is 76%, these values obtained an average result of 69. This results indicate that students have a good perception on the use of blended learning in English language learning-teaching. Furthermore, the use of blended learning in English language learning-teaching has some challenges for students, namely loss of internet connections, confusion and adjustment, lack of motivation and laziness. However, it also helps students to learn new technology, to enrich experiences, to discover material resources, and to study flexibly and efficiently. For further researcher, it is suggested to measure the effectiveness of blended learning in English language learning-teaching. Keywords: English language learning-teaching, students' perception, blended learning, challenges and opportunities Teknologi informasi saat ini berkembang pesat. Hal ini mendukung proses belajar-mengajar untuk mendapatkan kualitas pendidikan yang terbaik. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi siswa tentang penggunaan blended learning dalam pembelajaran bahasa Inggris dan untuk mengetahui tantangan dan peluang penggunaan blended learning dalam pembelajaran bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan desain mix-method. Respondennya adalah 29 siswa kelas XI IBB (Ilmu Bahasa dan Budaya) Ilmu Bahasa dan Budaya yang terdiri dari 8 laki-laki dan 21 perempuan. Peneliti menggunakan kuesioner dan wawancara untuk mengumpulkan data kuantitatif dan kualitatif. Data kuantitatif dianalisis menggunakan SPSS 25 dengan rumus frekuensi deskriptif, sedangkan data kualitatif dianalisis dengan menyusun dan mengorganisasikan data, mengeksplorasi dan mengkode data, merepresentasikan, dan menginterpretasikan temuan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa persepsi pengamat siswa adalah 68%, persepsi target adalah 62%, dan persepsi situasi adalah 76%, nilai-nilai tersebut memperoleh hasil rata-rata sebesar 69. Hasil ini menunjukkan bahwa siswa memiliki persepsi yang baik tentang penggunaan blended learning dalam pembelajaran bahasa Inggris. Selain itu, penggunaan blended learning dalam pembelajaran-mengajar bahasa Inggris memiliki beberapa tantangan bagi siswa, yaitu hilangnya koneksi internet, kebingungan dan penyesuaian, kurangnya motivasi dan kemalasan. Namun, itu juga membantu siswa untuk mempelajari teknologi baru, untuk memperkaya pengalaman, untuk menemukan sumber materi, dan untuk belajar secara fleksibel dan efisien. Bagi peneliti selanjutnya, disarankan untuk mengukur keefektifan blended learning dalam pembelajaran bahasa Inggris. Kata-kata kunci: Belajar-mengajar bahasa Inggris, persepsi siswa, pembelajaran campuran, tantangan dan peluang

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: English language learning-teaching, students' perception, blended learning, challenges and opportunities Belajar-mengajar bahasa Inggris, persepsi siswa, pembelajaran campuran, tantangan dan peluang
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 31 Oct 2022 03:53
Last Modified: 31 Oct 2022 03:53
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/11153

Actions (login required)

View Item View Item