Students' Motivation in Writing Narrative Text Using Picture Series at Universitas Teknologi Yogyakarta Motivasi Siswa Dalam Menulis Teks Narasi Menggunakan Gambar Seri di Universitas Teknologi Yogyakarta

Daru, Ria Wulan and Juhansar, Juhansar (2022) Students' Motivation in Writing Narrative Text Using Picture Series at Universitas Teknologi Yogyakarta Motivasi Siswa Dalam Menulis Teks Narasi Menggunakan Gambar Seri di Universitas Teknologi Yogyakarta. Skripsi thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.

[img] Text
PBI_5181411036_ RIA WULAN DARU.pdf

Download (125kB)

Abstract

In this modern era, many media support the learning-teaching process to get the best education quality. However, teacher rarely uses it in the learning-teaching process. Thus, this research aims to discover the students' ability and motivation in writing narrative text using picture series. This research relies on quantitative descriptive approach. The respondents of this research are sixth-semester students of the English Language Education Study Program of the Universitas Teknologi Yogyakarta in the academic year of 2021/2022. The researcher uses one class as the research respondents, consisting of 9 male and 18 female students. The researcher tests students' ability and surveys their motivation in writing narrative text utilizing picture series. Data were analyzed quantitatively by determining students' writing ability and motivation. Data analysis shows that students have a very good category score of 82,24. Furthermore, data show that students have a high level of motivation, both intrinsic and extrinsic motivation in writing narrative text using picture series. However, students have higher intrinsic motivation than extrinsic motivation since the mean score of intrinsic motivation was 3,99 and the mean score of extrinsic motivation was 3,96. It indicates that students perform well in writing narrative text using picture series since the highest score of each writing component with a 600 score and the lowest with a 443 score. Meanwhile, the high percentage of 79,81% in intrinsic motivation and 79,26% in extrinsic motivation. It means students have very good ability and high motivation in writing narrative text using picture series. Keywords: ability, motivation, English writing, narrative text, picture series Di era modern ini, banyak media yang mendukung proses belajar-mengajar untuk mendapatkan kualitas pendidikan yang terbaik. Namun, guru jarang menggunakannya dalam proses belajar-mengajar. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan dan motivasi siswa dalam menulis teks naratif menggunakan gambar seri. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif. Responden penelitian ini adalah mahasiswa semester enam Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Teknologi Yogyakarta tahun ajaran 2021/2022. Peneliti menggunakan satu kelas sebagai responden penelitian, yang terdiri dari 9 siswa laki-laki dan 18 siswa perempuan. Peneliti menguji kemampuan siswa dan mensurvei motivasi mereka dalam menulis teks naratif menggunakan gambar seri. Data dianalisis secara kuantitatif dengan menentukan kemampuan menulis dan motivasi siswa. Analisis data menunjukkan bahwa siswa memiliki skor kategori sangat baik sebesar 82,24. Selanjutnya data menunjukkan bahwa siswa memiliki tingkat motivasi yang tinggi, baik motivasi intrinsik maupun motivasi ekstrinsik dalam menulis teks naratif menggunakan gambar seri. Namun, siswa memiliki motivasi intrinsik yang lebih tinggi daripada motivasi ekstrinsik karena rata-rata skor motivasi intrinsik adalah 3,99 dan skor rata-rata motivasi ekstrinsik adalah 3,96. Hal ini menunjukkan bahwa siswa berprestasi baik dalam menulis teks naratif menggunakan gambar seri karena skor tertinggi setiap komponen menulis dengan skor 600 dan terendah dengan skor 443. Sedangkan persentase tertinggi pada motivasi intrinsik sebesar 79,81% dan motivasi ekstrinsik sebesar 79,26%. Artinya siswa memiliki kemampuan yang sangat baik dan motivasi yang tinggi dalam menulis teks naratif menggunakan gambar seri. Kata-kata kunci: kemampuan, motivasi, menulis bahasa Inggris, teks naratif, gambar seri

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: ability, motivation, English writing, narrative text, picture series kemampuan, motivasi, menulis bahasa Inggris, teks naratif, gambar seri
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 31 Oct 2022 03:59
Last Modified: 31 Oct 2022 03:59
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/11154

Actions (login required)

View Item View Item