Students' Perception on the Use of Picture as a Medium of Learning in Writing Report Text at SMA N 1 Binangun Persepsi Siswa tentang Penggunaan Gambar sebagai Media Pembelajaran dalam Menulis Teks Report di SMA N 1 Binangun

Ningsih, Ayu Setiya and Karim, Sayit Abdul (2022) Students' Perception on the Use of Picture as a Medium of Learning in Writing Report Text at SMA N 1 Binangun Persepsi Siswa tentang Penggunaan Gambar sebagai Media Pembelajaran dalam Menulis Teks Report di SMA N 1 Binangun. Skripsi thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.

[img] Text
PBI_5181411011_AYU SETIYA NINGSIH.pdf

Download (69kB)

Abstract

Writing is one of the skills that is considered difficult. It must be supported by increasing writing practices and engaging learning media. An exciting learning media such as a natural disaster picture as learning medium will be an alternative learning media for students' achievement to write report texts. Therefore, this study aims to determine students' achievement in writing report texts using natural disaster pictures as a learning medium and to describe students' perceptions of using natural disaster pictures as a medium of learning writing report texts. The respondents in this study were 22 students of class X MIPA 2 at SMA N 1 Binangun for the academic year 2021/2022. The design of this research is descriptive quantitative. In collecting data, the researcher used tests to collect data from students' achievement in writing report text using natural disaster pictures as a learning medium and used a questionnaire to collect data from perceptions of students in using natural disaster pictures as a medium of learning writing report text that consists of 10 items. The result showed that students' total score is 1308, and the mean score is 60. It means that tenth-grade achievement at SMA N 1 Binangun is categorized as "enough". The questionnaire results showed that using natural disaster pictures as a learning medium can provide new experiences and follow the report text material concept. Keywords: achievement, writing, report text, picture as a medium, perception Menulis merupakan salah satu keterampilan yang dianggap sulit. Artinya harus didukung dengan memperbanyak praktik menulis dan media pembelajaran yang menarik. Media pembelajaran yang menarik seperti gambar bencana alam sebagai media pembelajaran akan menjadi media pembelajaran alternatif bagi kemampuan siswa dalam menulis teks laporan. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan siswa dalam menulis teks report menggunakan gambar bencana alam sebagai media pembelajaran dan mendeskripsikan persepsi siswa dalam menggunakan gambar bencana alam sebagai media pembelajaran menulis teks report. Responden dalam penelitian ini berjumlah 22 siswa kelas X MIPA 2 SMA N 1 Binangun tahun pelajaran 2021/2022. Desain penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Dalam pengumpulan data, peneliti menggunakan tes untuk mengumpulkan data hasil kerja siswa dalam menulis report teks bencana alam dengan menggunakan gambar sebagai media pembelajaran dan menggunakan angket untuk mengumpulkan data dari persepsi siswa dalam menggunakan gambar bencana alam sebagai media pembelajaran menulis text laporan yang terdiri dari 10 butir. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai total siswa adalah 1308 dan rata-rata tes mereka adalah 60. Artinya kemampuan siswa kelas X di SMA N 1 Binangun termasuk dalam kategori “cukup”. Hasil angket menunjukkan bahwa penggunaan gambar bencana alam sebagai media pembelajaran dapat memberikan pengalaman baru dan sesuai dengan konsep materi report text. Kata-kata kunci: prestasi, menulis, teks report, gambar sebagai media, persepsi

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: achievement, writing, report text, picture as a medium, perception prestasi, menulis, teks report, gambar sebagai media, persepsi
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 19 Dec 2022 02:42
Last Modified: 19 Dec 2022 02:42
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/11859

Actions (login required)

View Item View Item