Sari, Mahdalina Intan and Mukaromah, Dyah (2022) Students’ Responses on the Use of Google Form towards English Writing Achievement at SMK N 1 Pleret Respon Siswa tentang Penggunaan Google Form terhadap Pencapaian Menulis Bahasa Inggris. Skripsi thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.
Text
PBI_5181411013_MAHDALINA INTAN SARI.pdf Download (149kB) |
Abstract
Writing is an ability for students intend to describe an idea or opinion in written form. In the process of mastering this ability, the teacher must combine this ability with supporting media. Teachers can take advantage of widespread modernization and technology in this era. Therefore, this research aims to determine students' writing skills in news item text and students’ responses to using Google Forms as a learning media. The respondents of this study were students of grade XI Teknik Jaringan dan Komputer (TKJ) A SMK N 1 Pleret for the academic year 2021/2022, with a total of 30 students as respondents. The researcher used quantitative description as the research design. In collecting data, the researcher used tests and questionnaires. The test is used to find out the students’ achievement in writing using Google Forms, and the questionnaire is used to collect the data of students’ responses, consisting of 10 statements. This research showed that the total students’ score is 2.043,75, and the mean is 68.125. It means that the student's achievement of grade XI Teknik Jaringan dan Komputer (TKJ) A is categorized as “enough”. The questionnaire results showed that the student's responses to using Google Form as a learning medium were positive, such as in cognitive, affective, and psychomotor responses. Students felt it easier to understand the material; Google Forms is easy to use. Google Form increases students' motivation, is efficient in self study, saves money, and is more economical. Keywords: students’ responses, achievement, writing, news item text, google form, e-learning Menulis merupakan kemampuan yang dimiliki siswa dengan tujuan untuk menggambarkan sebuah ide atau gagasan dalam bentuk tulisan. Dengan begitu, dalam proses untuk menguasai kemampuan ini guru harus mengombinasikan pembelajarannya dengan sebuah media pendukung. Guru dapat memanfaatkan moderanisasi dan teknologi yang merebak di masa sekarang. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan menulis siswa dalam news item teks menggunakan media Google Form dan juga peneliti ingin mengetahui seperti apa respon siswa selama penerapan Google Form sebagai salah satu media pembelajaran di sekolah. Responden penelitian ini adalah siswa kelas XI Teknik Jaringan dan Komputer (TKJ) A SMK N 1 Pleret tahun pelajaran 2021/2022 dengan jumlah responden 30 siswa. Peneliti menggunakan deskriptif kuantitatif sebagai design penelitian. Dalam mengumpulkan data, peneliti menggunakan tes dan angket. Tes digunakan untuk mengukur pencapaian siswa dalam menulis menggunakan Google Form, dan angket yang berjumlah 10 butir yang digunakan untuk mengetahui respon yang diberikan oleh siswa setelah menggunakan Google Form sebagai media pembelajaran. Hasil penelitian ini menunjukkan jumlah total nilai siswa 2043.75 dan rata-rata nilai 68.125. Dengan begitu, dapat disimpulkan bahwa kemampuan siswa dalam menulis termasuk dalam kategori “cukup”. Hasil angket menunjukkan bahwa respon yang diberikan siswa setelah penerapan Google Form sebagai media pembelajaran adalah positif, baik dalam respon efektif, kognitif, dan psikomotor. Siswa merasa lebih mudah memahami materi melalui Google Form, penggunaan Google form juga dirasa mudah bagi siswa, Google Form meningkatkan motivasi belajar siswa, memudahkan siswa dalam belajar individu, serta menghemat biaya. Kata-kata kunci: respon siswa, prestasi, menulis, teks news item, google form, e-learning
Item Type: | Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | students’ responses, achievement, writing, news item text, google form, e-learning respon siswa, prestasi, menulis, teks news item, google form, e-learning |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY |
Date Deposited: | 19 Dec 2022 02:47 |
Last Modified: | 19 Dec 2022 02:47 |
URI: | http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/11860 |
Actions (login required)
View Item |