Students’ Ability in Writing Advertisement Text Using Picture as Implementation of “Merdeka Belajar” Curriculum at MAN 2 Yogyakarta. Kemampuan Siswa Dalam Menulis Teks Iklan Menggunakan Gambar Sebagai Implementasi dari Kurikulum “Merdeka Belajar” di MAN 2 Yogyakarta

Zahra Prasetya, Safira (2023) Students’ Ability in Writing Advertisement Text Using Picture as Implementation of “Merdeka Belajar” Curriculum at MAN 2 Yogyakarta. Kemampuan Siswa Dalam Menulis Teks Iklan Menggunakan Gambar Sebagai Implementasi dari Kurikulum “Merdeka Belajar” di MAN 2 Yogyakarta. Tugas Akhir thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.

[img] Text
5191411009_SAFIRA ZAHRA PRASETYA_ABSTRAK_2.docx

Download (17kB)

Abstract

One of the most important things in the course of education is the curriculum. The "Merdeka Belajar" curriculum is expected to make students more creative in developing ideas, especially in writing skill. Writing must be supported by interesting learning media which can develop the ideas. An interesting learning medium like a picture can be used an alternative way to improve the students’ ability in writing advertisement text as implementation of “Merdeka Belajar” curriculum. Therefore, this study aims to find out students’ ability in writing advertisement text using picture as implementation of “Merdeka Belajar” curriculum and to know the perceptions of students in using picture as implementation of “Merdeka Belajar” curriculum. The respondents in this study were 27 students of class X B at MAN 2 Yogyakarta in the academic year 2022/2023. The design of this research is descriptive quantitative. In collecting data, the researcher used tests from students’ achievement in writing advertisement text using picture as a learning medium and used a questionnaire to collect data from students’ perceptions on the use of picture in writing advertisement text that consist of 10 items. the result showed that the total score of students is 2094 and the mean score is 77,5. It means that the achievement of class X B at MAN 2 Yogyakarta into good criteria. The result of the questionnaire showed that the use of picture can make the writing activity especially advertisement text to be easy and the use of picture also give the students new experiences in “Merdeka Belajar” curriculum. Salah satu hal yang sangat penting dalam proses pendidikan adalah kurikulum. Kurikulum “Merdeka Belajar” diharapkan dapat membuat siswa lebih kreatif dalam mengembangkan ide, khususnya dalam keterampilan menulis. Menulis harus didukung oleh media pembelajaran yang menarik dan dapat mengembangkan gagasan. Media yang menarik seperti gambar dapat digunakan menjadi salah satu alternatif untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks iklan sebagai penerapan kurikulum “Merdeka Belajar”. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan siswa dalam menulis teks iklan menggunakan gambar sebagai implementasi kurikulum “Merdeka Belajar” dan untuk mengetahui persepsi siswa dalam menggunakan gambar sebagai implementasi kurikulum “Merdeka Belajar”. Responden dalam penelitian ini adalah siswa kelas X B MAN 2 Yogyakarta tahun ajaran 2022/2023 yang berjumlah 27 siswa. Desain penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif. Dalam pengumpulan data, peneliti menggunakan tes untuk mengumpulkan data dari hasil belajar siswa dalam menulis teks iklan menggunakan media gambar dan menggunakan angket untuk mengumpulkan data dari persepsi siswa tentang penggunaan gambar dalam menulis teks iklan yang terdiri dari 10 item. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai total siswa adalah 2094 dan nilai rata-ratanya adalah 77,5 artinya prestasi siswa kelas X B MAN 2 Yogyakarta masuk dalam kriteria baik. Hasil angket menunjukkan bahwa penggunaan gambar dapat mempermudah kegiatan menulis khususnya teks iklan dan penggunaan gambar juga memberikan pengalaman baru bagi siswa dalam kurikulum “Merdeka Belajar”.

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Tugas Akhir)
Uncontrolled Keywords: achievement, advertisement, curriculum, picture, perception prestasi, iklan, kurikulum, gambar, presepsi
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 03 Aug 2023 01:04
Last Modified: 03 Aug 2023 01:04
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/13363

Actions (login required)

View Item View Item