Characterization in Gibson’s The Miracle Worker

Widyaningrum, Rizka and Pandhamnurani, Theresia Ninung (2023) Characterization in Gibson’s The Miracle Worker. Skripsi thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.

[img] Text
5190511029 - Rizka Widyaningrum.pdf

Download (91kB)

Abstract

The study aims to know the characterization of Helen Keller and Annie Sullivan as the main characters in The Miracle Worker, a play which was written by William Gibson. There are two problem formulations that the writer enquired about. First, what kind of a girl Helen Keller is. Second, how Annie Sullivan presented in the play is. This study uses descriptive qualitative methods with the play script as the primary data source and objective theory as the approach in getting the data and analyzing them. Aside from that the writer also uses a theory of characters by Edgar V. Roberts and William Kenney in analyzing the data she has got. In her study the writer found that Helen Keller, as a disabled girl, is portrayed as a girl who is a) full of curiosity, b) grumpy, c) undisciplined and unruly, and d) smart. Meanwhile, Annie Sullivan is a teacher who is a) kindhearted and patient, b) stubborn, c) never gives up, d) firm, and disciplined. The study also shows that Annie Sullivan played an important role in making Helen Keller change miraculously to be a better individual. The characterization is very effective in supporting the theme. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui karakterisasi Helen Keller dan Annie Sullivan sebagai tokoh utama dalam The Miracle Worker, sebuah drama yang ditulis oleh William Gibson. Ada dua rumusan masalah yang penulis tanyakan. Pertama, gadis seperti apa Helen Keller itu. Kedua, bagaimana Annie Sullivan ditampilkan dalam drama tersebut. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan naskah drama sebagai sumber data primer dan teori objektif sebagai pendekatan untuk mendapatkan data dan menganalisisnya. Selain itu penulis juga menggunakan teori karakter dari Edgar V. Roberts dan William Kenney dalam menganalisis data yang diperolehnya. Dalam penelitiannya penulis menemukan bahwa Helen Keller, sebagai gadis cacat, digambarkan sebagai seorang gadis yang a) penuh rasa ingin tahu, b) pemarah, c) tidak disiplin dan sulit diatur, dan d) pintar. Sedangkan Annie Sullivan adalah guru yang a) baik hati dan sabar, b) keras kepala, c) pantang menyerah, d) tegas, dan disiplin. Studi tersebut juga menunjukkan bahwa Annie Sullivan berperan penting dalam membuat Helen Keller berubah secara ajaib menjadi individu yang lebih baik. Penokohan sangat efektif untuk mendukung tema.

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: better, change, characterization, disabled lebih baik, berubah, penokohan, disabilitas
Subjects: P Language and Literature > PR English literature
Divisions: Fakultas Humaniora > S1 Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 15 Dec 2023 01:52
Last Modified: 15 Dec 2023 01:52
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/14541

Actions (login required)

View Item View Item