Voiced Fricative Sounds in English Language Education Students at the University of Technology Yogyakarta . Suara Fricative Voiced pada siswa Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Teknologi Yogyakarta Tugas Akhir

Rahmawati, Diah Ayu and Budiarti, Budiarti (2024) Voiced Fricative Sounds in English Language Education Students at the University of Technology Yogyakarta . Suara Fricative Voiced pada siswa Pendidikan Bahasa Inggris di Universitas Teknologi Yogyakarta Tugas Akhir. Tugas Akhir thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.

[img] Text
5191411028_Dyah Ayu_ABSTRAK_2.docx

Download (14kB)

Abstract

This research concentrates on pronunciation skills, which are known to be challenging for second language learners. The research was conducted at the English Study Program of the University of Technology Yogyakarta. This research concentrated on pronunciation skills, which are known to be challenging for second language learners, especially in Indonesia. The aim of this research is to determine the ability of English Language Education students in pronouncing fricative voiced consonants /ð/, /v/, / ʤ /, and /z/, as well as to find out errors in pronunciation of fricative voiced consonants /ð/, / v/, / ʤ /, and /z/. This research is a qualitative research conducted at the English Study Program of the University of Technology Yogyakarta, with a total of 20 students consisting of 17 female students and 3 male students. WhatsApp voice notes test students' pronunciation data collected in this study for data collection. To analyze this data, researchers took advantage of the technological convenience of the ELSA Speak application to determine their pronunciation abilities. The results showed that the pronunciation ability of 20 students averaged 57.3%, which placed them in the 'sufficient' criteria with details /ð/ 58.7%, /v/ 55.3%, /ʤ/ 49.8 , and /z/ 65.4%. In addition, the dominant pronunciation errors found in all the fricative voiced words tested were dominated by substitution errors. It is highly recommended for students to use technological conveniences such as ELSA Speak to practice pronunciation. For further research, it is recommended to investigate errors in students' pronunciation abilities, especially in voiceless fricative sounds. Penelitian ini berkonsentrasi pada keterampilan pengucapan, yang dikenal challenging bagi pembelajar bahasa kedua. Penelitian dilakukan di Program Studi Bahasa Inggris Universitas Teknologi Yogyakarta, Penelitian ini berkonsentrasi pada keterampilan pengucapan, yang dikenal menantang bagi pembelajar bahasa kedua khususnya di Indonesia. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kemampuan mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris dalam melafalkan konsonan bunyi bersuara frikatif /ð/, /v/, / ʤ /, dan /z/, serta untuk mengetahui kesalahan dalam pengucapan konsonan bunyi bersuara frikatif. /ð/, /v/, / ʤ /, dan /z/. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yang dilakukan di Program Studi Bahasa Inggris Universitas Teknologi Yogyakarta, dengan jumlah peserta sebanyak 20 mahasiswa yang terdiri dari 17 mahasiswa perempuan dan 3 mahasiswa laki-laki. WhatsApp voice notes tes pelafalan siswa dikumpulkan data dalam penelitian ini untuk data koleksi. Untuk menganalisa data tersebut peneliti memanfaatkan kemudahan teknologi dari aplikasi ELSA Speak untuk mengetahui kemampuan pengucapan mereka. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan pengucapan 20 siswa rata-rata 57,3%, yang menempatkan mereka pada kriteria 'cukup' dengan perincian /ð/ 58,7%, /v/ 55,3%, /ʤ/ 49,8 , dan /z/ 65,4%. Selain itu, kesalahan pelafalan yang ditemukan pada semua kata bunyi bersuara frikatif yang diujikan dominan kesalahan substitusi.Sangat disarankan bagi siswa untuk menggunakan kemudahan teknologi seperti ELSA Speak untuk melatih pengucapan. Untuk penelitian selanjutnya disarankan untuk menyelidiki kesalahan dalam kemampuan pengucapan siswa khususnya pada bunyi frikatif tak bersuara.

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Tugas Akhir)
Uncontrolled Keywords: Pronunciation, Fricative Voiced Sounds, Ability, Error, Students Pronunciation, Fricative Voiced Sounds, Ability, Error, Students
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 30 Apr 2024 02:13
Last Modified: 30 Apr 2024 02:13
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/15402

Actions (login required)

View Item View Item