Alifanisa, Sabrina and Widodo, Anang (2024) “The Use of Short Story to Enhance Students’ Vocabulary Mastery at MTs Muhammadiyah Banjarmangu” “Penggunaan Cerita Pendek untuk Meningkatkan Perbendaraan Kosakata Siswa di MTs Muhammadiyah Banjarmangu”. Tugas Akhir thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.
Text
5191411034_SABRINA ALIFANISA_ABSTRAK_3.docx Download (16kB) |
Abstract
In this modern era, many learning media support the teaching and learning process to get the best quality of education. However, there are still many teachers/institutions that do not use learning media properly. The researcher examined students' English vocabulary achievement using short stories and surveyed the factors that influence students' vocabulary ability in using short stories. Therefore, this study used a descriptive quantitative pre-experimental approach. The participants in this study were 28 nineth-grade students from MTs Muhammadiyah Banjarmangu. The research used one class as the research respondent. The results showed that the total score of students' achievement in the pre-test was 1690 with an average score of 60.36, it means that student achievement is categorized into "Enough" increased by 26.43 after treatment, in the post-test score of students with a total score of 2430 with an average score of 86.79, it means that student achievement is categorized as "Excellent". Meanwhile, the results of the questionnaire have internal factors which have Health and Psychology indicators with sub-indicators such as Attention, Readiness and Intelligence, and external factors which have School indicators with Teacher and Facilities sub-indicators, both of which have a moderate influence on students. With an average of 2.9 internal factors and 2.5 external factors, internal factors have a greater influence than external factors. Di era moderen ini, banyak media pembelajaran yang mendukung proses belajar-mengajar untuk mendapatkan kualitas pendidikan yang terbaik. Namun, masih banyak guru/institusi yang tidak menggunakan media pembelajaran dengan baik. Peneliti menguji pencapaian perbendarahan kata bahasa inggris siswa menggunakan cerita pendek dan mensurvei faktor faktor yang mempengaruhi kemampuan perbendaharaan kata siswa dalam menggunakan cerita pendek. Oleh karena itu, penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif pre-eksperimen. Responden penelitian ini adalah siswa kelas 9 di MTs Muhammadiyah Banjarmangu. Penelitian menggunakan satu kelas sebagai responden penelitian. Hasil penelitian menunjukkan bahwa total skor students' achievement pada pre-test adalah 1690 dengan nilai rata-rata adalah 60.36, ini berarti bahwa prestasi siswa dikategorikan ke dalam "Cukup" mengalami kenaikan sebesar 26,43 setelah dilakukan treatment yaitu pada nilai post-test siswa dengan total skor 2430 dengan nilai rata-rata 86.79, ini berarti bahwa pencapaian siswa dikategorikan "Sangat Baik". Sedangkan hasil dari kuisioner yang mempunyai faktor internal yang mana memiliki indikator Kesehatan dan Psikologi dengan sub-indikator seperti Perhatian, Kesiapan, dan Kecerdasan, dan faktor eksternal yang mana memiliki indikator Sekolah dengan subindikator Guru dan Fasilitas, keduanya memiliki pengaruh sedang pada siswa. Dengan rata-rata faktor internal 2.9 dan faktor eksternal 2.5, faktor internal memiliki pengaruh yang lebih besar dibandingkan faktor eksternal.
Item Type: | Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Tugas Akhir) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | short story, vocabulary, English learning teaching cerita pendek, kosakata, belajar-mengajar bahasa inggris |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY |
Date Deposited: | 30 Apr 2024 02:23 |
Last Modified: | 30 Apr 2024 02:23 |
URI: | http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/15405 |
Actions (login required)
View Item |