Nurmasari, Rianisaa (2020) Improving Students’ Understanding on Figurative Language Through Narrative Text at Tenth-Grade Accounting Department Students of SMK Negeri 1 Godean. Skripsi thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.
|
Text
Rianisaa Nurmasari.pdf Download (187kB) | Preview |
Abstract
This research aimed at describing the improving students’ understanding in figurative language through narrative text at tenth-grade accounting department students of SMK Negeri 1 Godean. The researcher conducted this research towards the tenth-grade students of Accounting 3 which consisted of 33 students. The research was conducted by using Classroom Action Research as the research design in which the researcher acted as teacher. In conducting action research, two cycles were implemented in two different meetings. The researcher used questionnaire and test as the research instruments to collect the qualitative and quantitative data. The results of the research showed how students’ level of understanding and students’ development in understanding figurative language through narrative text was increasing. It showed students’ mean from pre-test, post-test 1, and post-test 2 which are: 62,1; 86,3; and 93,6. Moreover, the improvement of students’ mean was also showed in percentage about 38,9% from pre-test to post-test 1, and 8,4% from post-test 1 to post-test 2. Thus. we can conclude that there was a significant improvement in students’ understanding on figurative language through narrative text. Keywords: figurative language, classroom action research, narrative text Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peningkatan pemahaman siswa dan mencari tau tingkatan dan perkembangan pemahaman majas siswa SMK Negeri 1 Godean kelas sepuluh Akuntansi 3 tahun ajaran 2019/2020 dengan menggunakan teks naratif. Peneliti memilih siswa kelas sepuluh Akuntansi 3 yang berjumlah 33 siswa untuk menjadi subjek dalam penelitian yang diadakan oleh peneliti. Penelitian ini diadakan menggunakan penelitian tindakan kelas sebagai metode penelitian yang menjadikan peneliti bertindak sebagai Guru. Dalam penelitian tindakan, dua siklus dijalankan dalam dua pertemuan. Dalam penelitian tindakan kelas, peneliti menggunakan dua instrumen penelitian yaitu angket dan tes sebagai alat untuk mengumpulkan data kualitatif dan kuantitatif yang diperlukan. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa tingkatan dan perkembangan pemahaman majas siswa SMK Negeri 1 Godean kelas sepuluh Akuntansi 3 tahun ajaran 2019/2020 dengan menggunakan teks naratif meningkat. Hasil penelitian menunjukkan nilai rata-rata siswa dari pre-test, post-test 1, dan post-test 2 adalah 62,1; 86,3; dan 93,6. Selain itu, peningkatan nilai rata-rata siswa juga terlihat dalam persentase, dari pre-test ke post-test 1 mengalami perkembangan sebanyak 38,9% dan dari post-test 1 ke post-test 2 mengalami perkembangan sebanyak 8,4%. Konklusi dari penelitian ini adalah tingkatan dan perkembangan siswa dalam memahami majas, dengan menggunakan teks naratif meningkat. Kata kunci: majas, penelitian tindakan kelas, teks naratif
Item Type: | Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | figurative language, classroom action research, narrative text majas, penelitian tindakan kelas, teks naratif |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY |
Date Deposited: | 06 Mar 2020 09:03 |
Last Modified: | 06 Mar 2020 09:03 |
URI: | http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/4441 |
Actions (login required)
View Item |