An Analysis of Teachers Strategies in Conducting Higher Order Thinking Skill (HOTS) During English Online Learning in SMKN 1 Seyegan

Umam, Mohammad Faisal (2020) An Analysis of Teachers Strategies in Conducting Higher Order Thinking Skill (HOTS) During English Online Learning in SMKN 1 Seyegan. Skripsi thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.

[img]
Preview
Text
Mohammad Faisal Umam.pdf

Download (184kB) | Preview

Abstract

This research aims to determine the teacher’s strategies in conducting Higher Order Thinking Skills (HOTS) and how to apply these strategies during English online learning. To get the data, the researcher doing an interview and use qualitative descriptive to analyze the data. The subjects of this research are five English teachers in SMKN 1 Seyegan. The findings of this research are there are four strategies that used by the English teacher in conducting HOTS during English online learning, namely (1) Through reading a text; (2) Through watching a video; (3) Making a product; (4) Stimulating questions. They did not always use HOTS in teaching because there are some problems, whether it’s from the students or the infrastructure. To apply those strategies, the English teacher should (1) choose a text from textbook or by text sent by students and ask the students to read and analyze it; (2) Give the students a video and after that the students must retell the video with their own understanding; (3) The product can be a text analyze or a video recording; (4) This strategy can be used at the first meeting or in the opening of the lesson. The English teachers will ask the students some questions from the easiest one to the hard one and the answer will lead the students to understand the lesson more. Keywords: HOTS, teacher strategies, English online learning Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi-strategi guru dalam menyelenggarakan Higher Order Thinking Skills (HOTS) dan bagaimana cara mengaplikasikan strategi tersebut selama pembelajaran online Bahasa Inggris. Untuk mendapatkan data, peneliti melakukan wawancara dan menggunakan deskriptif kualitatif untuk menganalisa data tersebut. Subjek penelitian ini yaitu, lima guru Bahasa Inggris di SMKN 1 Seyegan. Temuan penelitian ini adalah ada empat strategi yang digunakan oleh guru Bahasa Inggris dalam menyelenggarakan HOTS selama pembelajaran online. (1) Melalui teks bacaan; (2) Menonton video; (3) Membuat sebuah produk; (4) Pertanyaan-pertanyaan stimulus. Mereka tidak selalu menggunakan HOTS dalam mengajar karena beberapa kendala, baik itu dari murid atau sarana prasarana. Untuk menerapkan strategi tersebut, guru Bahasa Inggris harus (1) menyiapkan teks dari buku paket atau teks dari murid dan meminta para siswa untuk membaca dan menganalisis teks tersebut; (2) Guru memberikan sebuah video, setelah selesai menonton murid diminta untuk menceritakan kembali isi video tersebut berdasarkan pemahaman mereka; (3) Produk bisa berupa teks analisa atau rekaman video; (4) Strategi ini digunakan ketika pertama kali bertemu atau untuk membuka pelajaran. Guru menanyakan beberapa pertanyaan dari mulai yang mudah hingga yang susah dan jawaban tersebut akan memudahkan siswa untuk memahami pelajaran tersebut. Kata kunci: HOTS, strategi guru, pembelajaran Bahasa Inggris online

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: HOTS, teacher strategies, English online learning HOTS, strategi guru, pembelajaran Bahasa Inggris online
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 04 Dec 2020 07:33
Last Modified: 04 Dec 2020 07:33
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/6122

Actions (login required)

View Item View Item