Tenth Grade Students’ ability in Writing Descriptive Text using Magic Card at SMA Negeri 1 Wedi Klaten

Nurhayati, Nurhayati and Karim, Sayit Abdul (2021) Tenth Grade Students’ ability in Writing Descriptive Text using Magic Card at SMA Negeri 1 Wedi Klaten. Skripsi thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.

[img]
Preview
Text
Nurhayati.pdf

Download (377kB) | Preview

Abstract

An interesting learning medium has the important role in teaching and learning process. Students sometimes are bored due to the absence of interesting learning medium in classroom. An interesting learning medium like magic card would be an alternative learning medium toward the students’ ability in writing descriptive text. Therefore, this research aims to find out the students’ ability in writing descriptive text by using magic card and to describe the students’ perception by using magic card toward the ability in writing descriptive text. There were 36 students (29 females and 7 males) in class X MIPA 2 at SMA N 1 Wedi Klaten involved in the present study. The research design is quantitative descriptive. In collecting data, the researcher used tests to collect the data from students’ work in writing descriptive text using magic card and used questionnaire to collect the data from the students’ perception in using magic card toward the ability in writing descriptive text which consists of 10 items. This findings revealed that the students’ total score is 302, 6 and the mean of their test is 8,4 or 84% as interval percentage. It means that the total mean of students’ ability in tenth grade at SMA N 1 Wedi in class X MIPA 2 was categorized into Good criteria (84%). The questionnaire results showed that students like using magic card because magic card is an interesting medium which would make students enjoy in studying, active in writing, and creative in thinking. In addition, magic card can and enrich students’ vocabulary and enable students to write descriptive text. This improves their ability in writing. Keywords: ability, writing, descriptive text, magic card, perception; Sebuah media pembelajaran yang menarik mempunyai peran yang penting di proses belajar dan mengajar. Siswa terkadang bosan karena tidak adanya media pembelajaran yang menarik di kelas. Sebuah media pembelajaran yang menarik seperti magic card akan menjadi media pembelajaran alternatif terhadap kemampuan siswa dalam menulis teks deskriptif. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mencari tahu kemampuan siswa dalam menulis teks deskriptif dengan menggunakan magic card dan untuk mendeskripsikan persepsi siswa dalam menggunakan magic card terhadap kemampuan dalam menulis teks deskriptif. Terdapat 36 siswa (29 perempuan dan 7 laki-laki) kelas X MIPA 2 di SMA N 1 Wedi Klaten yang terlibat dalam penelitian. Desain penelitian ini adalah deskriptif quantitatif. Dalam pengumpulan data, peneliti menggunakan tes untuk mengumpulkan data dari pekerjaan siswa dalam menulis teks deskriptif menggunakan magic card dan menggunakan angket untuk mengumpulkan data dari persepsi siswa dengan menggunakan magic card terhadap kemampuan siswa dalam menulis teks deskriptif yang terdiri dari 10 butir. Penelitian ini menunjukkan bahwa jumlah skor siswa adalah 302,6 dan rata-rata tes mereka adalah 8,4 atau 84% sebagai persentase interval. Itu bermakna bahwa jumlah rata�rata skor kemampuan siswa kelas sepuluh di SMA 1 Wedi Klaten kelas X MIPA 2 di kategorikan kedalam kriteria Baik. Hasil angket menunjukkan bahwa siswa menyukai magic card karena magic card adalah media yang menarik yang dapat membuat siswa menikmati dalam belajar, aktif dalam menulis dan kreatif dalam berpikir. Sebagai tambahan, magic card dapat dan memperkaya kosa kata dan memungkinkan siswa untuk menulis teks deskriptif. Dengan itu, kemampuan mereka dalam menulis meningkat. Kata-kata kunci: kemampuan, menulis, teks deskriptif, magic card, persepsi

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: ability, writing, descriptive text, magic card, perception
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 18 Oct 2021 03:36
Last Modified: 18 Oct 2021 03:36
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/8461

Actions (login required)

View Item View Item