Improving Tenth Grade Students’ Skill in Writing Narrative Text Using Digital Picture Series at SMA Negeri 1 Jetis Bantul

Clarita, Nichella Ayu and Juhansar, Juhansar (2021) Improving Tenth Grade Students’ Skill in Writing Narrative Text Using Digital Picture Series at SMA Negeri 1 Jetis Bantul. Skripsi thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.

[img]
Preview
Text
Nichella Ayu Clarita.pdf

Download (287kB) | Preview

Abstract

Nowadays, teachers are forced to be more creative and innovative in creating a learning-teaching medium utilizing technology. Technological based learning�teaching such as digital picture series would be an alternative tool toward students’ achievement. The research design of this research is a collaborative classroom action research. The research respondents were 19 females and 11 males. Therefore, this research aims to describe how the implementation of digital picture series in learning-teaching English, to know students' achievement in writing narrative text using digital picture series, and to discover students' motivation to write narrative text utilizing digital picture series. In collecting data, the researcher used observation to collect the implementation data, test to collect score of the students, and interview to collect data about students’ motivation. In analysing the data, the researcher analysed observation checklist and described the data in qualitative and quantitative, used the Grammarly application and analysed the data based on writing components, and classified the data of students’ motivation into intrinsic and extrinsic motivation. This research showed that the implementation of digital picture series was good, students' achievement in writing narrative text using digital picture series improved from 60.55 to 75.00, and the students' motivation increased in this research seeing from students’ activeness and creativity during the English learning-teaching. For further research, it is suggested to measure the effectiveness of digital picture series and focus more on writing components. Keywords: writing, narrative text, transactional text, learning-teaching, digital picture series, motivation Guru saat ini dituntut untuk lebih kreatif dan inovatif dalam menciptakan media pembelajaran yang memanfaatkan teknologi. Pembelajaran berbasis teknologi seperti seri gambar digital akan menjadi salah satu alternatif alat bantu dalam pencapaian prestasi siswa. Desain penelitian ini adalah penelitian Tindakan kelas secara kolaboratif. Responden dalam penelitian ini adlaah 19 perempuan dan 11 laki-laki. Sementara itu, penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan bagaimana penerapan seri gambar digital dalam pembelajaran bahasa Inggris, untuk mengetahui prestasi siswa dalam menulis teks naratif menggunakan seri gambar digital, dan untuk mengetahui motivasi siswa dalam menulis teks naratif dengan menggunakan seri gambar digital. Dalam pengumpulan data, peneliti menggunakan observasi untuk mengumpulkan data pelaksanaan pembelajaran, tes untuk mengumpulkan nilai siswa, dan wawancara untuk mengumpulkan data tentang motivasi siswa. Dalam menganalisis data, peneliti menganalisis data hasil observasi dan mendeskripsikan data secara kualitatif dan kuantitatif, menggunakan aplikasi Grammarly, dan menganalisis data berdasarkan komponen menulis, lalu mengklasifikasikan data motivasi siswa menjadi motivasi intrinsik dan ekstrinsik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan seri gambar digital baik, prestasi siswa dalam menulis teks naratif menggunakan digital picture series meningkat dari 60.55 menjadi 75.00, dan motivasi siswa meningkat dalam penelitian ini dilihat dari keaktifan dan kreativitas siswa selama pembelajaran bahasa Inggris. Untuk penelitian selanjutnya disarankan untuk meneliti lebih lanjut tentang keefektifan seri gambar digital dan lebih fokus pada komponen menulis. Kata-kata kunci: menulis, teks naratif, teks transaksional, pembelajaran, seri gambar digital, motivasi

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: writing, narrative text, transactional text, learning-teaching, digital picture series, motivation
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 18 Oct 2021 04:21
Last Modified: 18 Oct 2021 04:21
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/8472

Actions (login required)

View Item View Item