Eleventh Grade Students' Motivation in Reading Comprehension through English Comic Strip at SMK PGRI 2 Belitang

Pramitha, Desta and Budiarti, Budiarti (2021) Eleventh Grade Students' Motivation in Reading Comprehension through English Comic Strip at SMK PGRI 2 Belitang. Skripsi thesis, University of Technology Yogyakarta.

[img]
Preview
Text
Desta Pramitha.pdf

Download (12kB) | Preview

Abstract

This study focuses on finding out student's motivation in reading comprehension using English comic strips as a medium. An exciting learning medium such as English comic strips will be an alternative learning medium to make students interested and easier to understand a text. Therefore, this study aims to determine the students' ability to read comprehension using English comic strips and analyze students' motivation in reading comprehension using English comic strips as a learning medium. The participants of this study were 23 people with 6 males and 17 females of 11 grade TKJ SMK PGRI 2 Belitang, Palembang. This research design is mixed methods, namely qualitative and quantitative methods. In collecting data, this study used tests and questionnaires to find students' motivations in reading comprehension using an English comic strip consisting of 10 items. The research results indicated that students' achievement/ability in reading comprehension could be categorized as good because the average score is 8. The questionnaire results show that they are fond of English comic strips because English comic strips are interesting media, do not make students bored, make students enthusiastic, help increase vocabulary, understand, and increase their reading skills. Keywords: reading, ability, reading comprehension, motivation, English comic strips. Penelitian ini berfokus untuk mengetahui motivasi siswa dalam membaca pemahaman dengan menggunakan media komik strip bahasa Inggris. Media pembelajaran yang menarik seperti komik strip bahasa Inggris akan menjadi alternatif media pembelajaran untuk membuat siswa tertarik dan lebih mudah memahami suatu teks. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan siswa dalam membaca pemahaman menggunakan komik strip bahasa Inggris dan menganalisis motivasi siswa dalam pemahaman membaca menggunakan komik strip bahasa Inggris sebagai media pembelajaran. Partisipan dalam penelitian ini adalah 23 orang dengan 6 laki-laki dan 17 perempuan kelas 11 TKJ SMK PGRI 2 Belitang, Palembang. Desain penelitian ini adalah metode campuran, yaitu metode kualitatif dan kuantitatif. Dalam mengumpulkan data, penelitian ini menggunakan tes dan menggunakan angket untuk mengumpulkan data untuk mengetahui motivasi siswa dalam membaca pemahaman menggunakan komik strip bahasa Inggris yang terdiri atas 10 item. Hasil penelitian prestasi/kemampuan siswa dalam membaca pemahaman dapat dikategorikan baik, karena rata-rata nilai siswa adalah 8. Hasil angket menunjukkan bahwa mereka menyukai komik strip bahasa Inggris karena komik strip bahasa Inggris merupakan media yang menarik, tidak membuat siswa bosan, antusias, menambah kosakata, lebih mudah dipahami dan dapat meningkatkan kemampuan membaca mereka. Kata-kata kunci: membaca, kemampuan, pemahaman membaca, motivasi, komik bahasa inggris.

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: reading, ability, reading comprehension, motivation, English comic strips. membaca, kemampuan, pemahaman membaca, motivasi, komik bahasa inggris.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 18 Oct 2021 04:33
Last Modified: 18 Oct 2021 04:33
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/8497

Actions (login required)

View Item View Item