Mahardika, Nia Arba and Dr. Juhansar, S.Pd.I., M.A., Dr. Juhansar, S.Pd.I., M.A. (2022) Students' Ability in Arranging English Words into Simple Sentences Using Jumbled-Words Cards at MTs Al Kautsar Sleman. Skripsi thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.
Text
Nia Arba Mahardika.pdf Download (295kB) |
Abstract
In the modern era, technology supports learning-teaching process development for getting best quality of education. However, it does not work much for the school that has minimum facilities, like MTs Al Kautsar, Sleman. Therefore, it is suggested to use manual medium to support learning-teaching process, like the jumbled-words cards. Thus, this research aims at finding out the students’ ability in arranging words into simple sentences. This research relies on quantitative descriptive analysis. The respondents of this research were eighth-grade students of MTs Al Kautsar Sleman in the academic year 2021-2022. The researcher took one class as the respondents, consisting of 15 students. The students were tested by applying the jumbled-words cards. Data were analyzed quantitatively by measuring the students’ grammar ability. The test is about simple present tense and present continuous tense. Data analysis showed that 10 (ten) students had excellent category scores and 5 (five) students had good category scores. The mean average score for the student's ability to arrange words into simple sentences is excellent, with a score of 7,6. This research shows that students could understand most items in Subject + Verb. It is proven by the highest percentage of 35 % with a 592 score. Meanwhile, the lowest correct arrangement is on subject + verb + object + adjective/adverb which is proven by 552 score or 32% and the words arrangement on subject + verb + object is 568 score or 33%. It means, using jumbled-words cards could increase students' ability to arrange English words into simple sentences. Keywords: students’ ability, jumbled words cards, simple sentences, tenses Di era modern, teknologi sangat mendukung perkembangan proses pembelajaran untuk mendapatkan kualitas pendidikan yang terbaik. Namun, hal itu tidak berpengaruh banyak untuk sekolah yang fasilitasnya minim, seperti MTs Al Kautsar, Sleman. Oleh karena itu, disarankan untuk menggunakan media manual dalam mendukung pembelajaran tersebut, seperti kartu acak. Dengan demikian, penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan siswa dalam menyusun rangkaian kata Bahasa Inggris menjadi kalimat sederhana. Penelitian ini bersifat deskriptif kuantitatif. Responden penelitian ini adalah siswa kelas VIII MTs Al Kautsar Sleman Tahun Ajaran 2021-2022. Peneliti mengambil satu kelas sebagai responden yang terdiri dari 15 siswa. Para siswa diuji kemampuannya dalam menyusun rangkaian kata menjadi sebuah kalimat Bahasa Inggris sederhana, simple present tense dan present continuous tense, menggunakan kartu acak. Data dianalisis secara kuantitatif dengan mengukur kemampuan grammar siswa. Analisis data menunjukkan bahwa 10 (sepuluh) siswa memiliki nilai kategori sangat baik dan 5 (lima) siswa memiliki nilai kategori baik. Rata-rata skor kemampuan siswa menyusun kata menjadi kalimat sederhana adalah sangat baik, dengan skor 7,6. Penelitian ini menunjukkan bahwa siswa dapat memahami sebagian besar item dalam Subjek + Kata Kerja. Terbukti dengan persentase tertinggi 35% dengan skor 592. Sedangkan susunan benar paling rendah adalah pada subject + verb + object + adjective/adverb yang dibuktikan dengan skor 552 atau 32% dan susunan kata subject + verb + object memiliki presentase 33% dengan skor 568. Artinya, penggunaan kartu jumbled-words dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam menyusun kata-kata bahasa Inggris menjadi kalimat sederhana. Kata-kata kunci: kemampuan siswa, kartu kata acak, kalimat sederhana, tenses
Item Type: | Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | students’ ability, jumbled words cards, simple sentences, tenses kemampuan siswa, kartu kata acak, kalimat sederhana, tenses |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY |
Date Deposited: | 14 Jun 2022 08:10 |
Last Modified: | 14 Jun 2022 08:10 |
URI: | http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/9856 |
Actions (login required)
View Item |