“Students’ Perceptions and Challenges on the use of Online System Learning toward Reading Comprehension during Covid-19 Pandemic at Universitas Teknologi Yogyakarta” “Persepsi dan Tantangan Mahasiswa terhadap Penggunaan Pembelajaran Sistem Online terhadap Pemahaman Membaca pada masa Pandemi Covid-19 di Universitas Teknologi Yogyakarta”

Prasetyo, Ipul Rudy and Widodo, Anang (2024) “Students’ Perceptions and Challenges on the use of Online System Learning toward Reading Comprehension during Covid-19 Pandemic at Universitas Teknologi Yogyakarta” “Persepsi dan Tantangan Mahasiswa terhadap Penggunaan Pembelajaran Sistem Online terhadap Pemahaman Membaca pada masa Pandemi Covid-19 di Universitas Teknologi Yogyakarta”. Tugas Akhir thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.

[img] Text
5191411007_IPUL RUDY PRASETYO_ABSTRAK_1.docx

Download (575kB)

Abstract

The COVID-19 pandemic caused many activities changes from offline to online, including the educational sector, to be carried out from home. To comply with government regulations, educational institutions made quick changes by implementing an online learning system. Thus, this research explores students' perceptions and challenges of using online learning toward English reading comprehension. The study used a quantitative descriptive design and 19 students of English Literature and 23 students from English Education 2019 academic year at Universitas Teknologi Yogyakarta were the respondents in this research. The researcher used questionnaires to collect the data. The data analysis involved using SPSS 20 to validate the collected responses, ensuring their accuracy and reliability. The findings revealed that most surveyed students rated their perceptions of online learning towards reading comprehension during the COVID-19 pandemic at Universitas Teknologi Yogyakarta in the "good" category. These findings answer whether or not students positively perceive online learning towards reading comprehension and conclude that online learning is convenient and flexible of virtual platforms. Thus, the challenges showed that students' difficulty is technical issues, such as internet connection which could impact their ability to access learning materials and participate in interactive activities. In light of these insights, addressing technical challenges and ensuring consistent internet connectivity is critical in optimizing students' online learning experience for reading comprehension. Pandemi COVID-19 menyebabkan banyak perubahan aktivitas dari offline menjadi online, termasuk sektor pendidikan harus dilakukan dari rumah. Untuk mematuhi peraturan pemerintah, lembaga pendidikan melakukan perubahan cepat dengan menerapkan sistem pembelajaran online. Oleh karena itu, penelitian ini mengeksplorasi persepsi dan tantangan siswa dalam menggunakan pembelajaran online terhadap pemahaman membaca bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan desain deskriptif kuantitatif dan 19 mahasiswa Sastra Inggris dan 23 mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris tahun akademik 2019 di Universitas Teknologi Yogyakarta menjadi responden dalam penelitian ini. Peneliti menggunakan kuesioner untuk mengumpulkan data. Analisis data melibatkan penggunaan SPSS 20 untuk memvalidasi tanggapan yang dikumpulkan, memastikan keakuratan dan keandalannya. Temuan menunjukkan bahwa sebagian besar mahasiswa yang disurvei menilai persepsi mereka tentang pembelajaran daring terhadap pemahaman bacaan selama pandemi COVID-19 di Universitas Teknologi Yogyakarta dalam kategori "baik". Temuan ini menjawab apakah siswa secara positif mempersepsikan pembelajaran online terhadap pemahaman membaca dan menyimpulkan bahwa pembelajaran online nyaman dan fleksibel dari platform virtual. Dengan demikian, tantangan menunjukkan bahwa kesulitan siswa adalah masalah teknis, seperti koneksi internet yang dapat mempengaruhi kemampuan mereka untuk mengakses materi pembelajaran dan berpartisipasi dalam kegiatan interaktif. Mengingat wawasan ini, mengatasi tantangan teknis dan memastikan konektivitas internet yang konsisten sangat penting dalam mengoptimalkan pengalaman belajar online siswa untuk pemahaman membaca.

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Tugas Akhir)
Uncontrolled Keywords: students’ perceptions, online learning, reading comprehension, challenges persepsi siswa, pembelajaran daring, reading comprehension
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 30 Apr 2024 02:08
Last Modified: 30 Apr 2024 02:08
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/15401

Actions (login required)

View Item View Item