Exploring Students Pronunciation Achievement in Reading English Text Using Text to Speech Application at Universitas Teknologi Yogyakarta Mengekplorasi Prestasi Pengucapan Siswa dalam Membaca Text Bahasa Inggris menggunakan Aplikasi Text to Speech di Universitas Teknologi Yogyakata

Familia, Heni and Mukaromah, Dyah (2022) Exploring Students Pronunciation Achievement in Reading English Text Using Text to Speech Application at Universitas Teknologi Yogyakarta Mengekplorasi Prestasi Pengucapan Siswa dalam Membaca Text Bahasa Inggris menggunakan Aplikasi Text to Speech di Universitas Teknologi Yogyakata. Skripsi thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.

[img] Text
PBI_5181411031_HENI FAMILIA.pdf

Download (67kB)

Abstract

Communication is a social process by which people can construct meaning using appropriate symbolic gestures. This precision is intertwined with results with proper pronunciation. Communication is one of the essential aspects of reading pronunciation. Pronunciation is the sound expressed by speech to express the pronunciation as repetition in producing the context of the spoken meaning. The correct pronunciation because it pays attention to every feature in the pronunciation. This feature makes it easy for students to learn pronunciation. Researchers use Text to Speech applications to help students learn pronunciation independently. This study aims to describe student achievement in reading English text using Text to Speech and find the factors that influence it. This research is descriptive quantitative. The data were collected through test records and questionnaires. The test record aims to obtain data related to students' English pronunciation achievement; and a questionnaire to determine the factors that influence their performance. The respondents of this research were 29 second-semester students at Universitas Teknologi Yogyakarta for the 2021-2022 academic year. The data were analyzed quantitatively by measuring the students' pronunciation achievement. The results of students' mean scores show that achievement in pronunciation using Text to Speech is 79, with 2280 in total. The results of the analysis of the pronunciation test are in the Good category. Factors that influence achievement for students are Intelligence and Self- esteem. Keywords: achievement, pronunciation, reading English text, Text to Speech application Komunikasi adalah proses sosial dimana orang dapat membangun makna menggunakan isyarat simbolik yang sesuai. Ketepatan ini terkait dengan hasil dengan pengucapan yang tepat. Komunikasi merupakan salah satu aspek penting dalam membaca pelafalan. Pelafalan adalah bunyi yang diungkapkan oleh ujaran untuk menyatakan pengucapan sebagai pengulangan dalam menghasilkan konteks makna yang diucapkan. pengucapan yang tepat karena memperhatikan setiap fitur yang ada dalam pengucapan. Fitur ini memudahkan siswa untuk belajar pengucapan. peneliti menggunakan aplikasi Text to Speech untuk membantu siswa belajar pengucapan secara mandiri. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan prestasi siswa dalam membaca teks bahasa Inggris menggunakan Text to Speech dan menemukan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Penelitian ini bersifat deskriptif kuantitatif dimana data dikumpulkan melalui catatan tes dan angket. catatan tes bertujuan untuk memperoleh data yang berkaitan dengan prestasi pengucapan bahasa Inggris siswa; dan kuesioner untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja mereka. Responden penelitian ini adalah 29 mahasiswa semester II Universitas Teknologi Yogyakarta tahun ajaran 2021-2022. Data dianalisis secara kuantitatif dengan mengukur kemampuan pengucapan siswa. Hasil nilai rata-rata siswa yang menunjukkan prestasi dalam pengucapan menggunakan Text to Speech adalah 79 dengan total 2280. Hasil analisis tes pengucapan berada pada kategori Baik. faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa adalah kecerdasan dan kepercayaan diri. Kata-kata kunci: prestasi, pengucapan, membaca text bahasa inggris, text to speech aplikasi

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: achievement, pronunciation, reading English text, Text to Speech application prestasi, pengucapan, membaca text bahasa inggris, text to speech aplikasi
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 19 Dec 2022 02:56
Last Modified: 19 Dec 2022 02:56
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/11864

Actions (login required)

View Item View Item