Correlation Between Students’ Vocabulary Mastery And Their Ability To Translate English Descriptive Text Into Indonesian At Sman 1 Purwanegara. Korelasi Penguasaan Kosakata Siswa Dengan Kemampuan Menerjemahkan Teks Deskriptif Bahasa Inggris Ke Bahasa Indonesia Di Sman 1 Purwanegara

Pratama, Adimas Jaka and Karim, Sayit Abdul (2024) Correlation Between Students’ Vocabulary Mastery And Their Ability To Translate English Descriptive Text Into Indonesian At Sman 1 Purwanegara. Korelasi Penguasaan Kosakata Siswa Dengan Kemampuan Menerjemahkan Teks Deskriptif Bahasa Inggris Ke Bahasa Indonesia Di Sman 1 Purwanegara. Tugas Akhir thesis, Universitas Teknologi Yogyakarta.

[img] Text
5181411037_ADIMAS JAKA PRATAMA_Abstrak_1.docx

Download (15kB)

Abstract

Vocabulary is one of the important language components that must be studied by students at language institutions in Indonesia. Vocabulary and translation are two aspects that are closely related in learning English because to be able to translate a text, students must have adequate vocabulary mastery. This research aims to determine the correlation between students' vocabulary mastery and their ability to translate English descriptive texts into Indonesian and to explore their problems in translating English descriptive texts into Indonesian. This research used a quantitative research design, and the respondents were 32 class X C students of SMAN 1 Purwanegara, Central Java. Next, to collect data, researchers used tests and semi-structured interviews. Data were analyzed using Pearson-Product Moment correlation using SPSS 26.0. The findings showed that the average score for students' vocabulary mastery was 66.72. Meanwhile, the average translation ability score is 63.72. The correlation value (r) between vocabulary mastery and English-Indonesian translation ability is 0.786. This means that the correlation between vocabulary mastery and the ability to translate descriptive text is high (0.786), as is the correlation interpretation score proposed by Sugiyono (2013). This implies that there is a high correlation between students' vocabulary mastery and their ability to translate English descriptive texts into Indonesian. Kosakata merupakan salah satu komponen bahasa penting yang harus dipelajari oleh pelajar di lembaga bahasa di Indonesia. Kosakata dan terjemahan merupakan dua aspek yang mempunyai hubungan erat dalam pembelajaran bahasa Inggris karena untuk dapat menerjemahkan suatu teks siswa harus memiliki penguasaan kosakata yang memadai. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui korelasi antara penguasaan kosakata siswa dan kemampuan mereka menerjemahkan teks deskriptif bahasa Inggris ke bahasa Indonesia dan untuk mengeksplorasi permasalahan mereka dalam menerjemahkan teks deskriptif bahasa Inggris ke bahasa Indonesia. Penelitian ini menggunakan desain penelitian kuantitatif, dan respondennya adalah 32 siswa kelas X C SMAN 1 Purwanegara, Jawa Tengah. Selanjutnya untuk mengumpulkan data, peneliti menggunakan tes dan wawancara semi terstruktur. Data dianalisis menggunakan korelasi Pearson-Product Moment dengan menggunakan SPSS 26.0. Temuannya menunjukkan bahwa skor rata-rata penguasaan kosakata siswa adalah 66,72. Sedangkan rerata skor kemampuan penerjemahan adalah 63,72. Nilai korelasi (r) antara penguasaan kosakata dengan kemampuan penerjemahan bahasa Inggris-Indonesia adalah sebesar 0,786. Artinya korelasi antara penguasaan kosakata dengan kemampuan menerjemahkan teks deskriptif adalah tinggi (0,786), sebagaimana skor interpretasi korelasi yang dikemukakan oleh Sugiyono (2013). Hal ini menyiratkan bahwa terdapat korelasi yang tinggi antara penguasaan kosakata siswa dan kemampuan mereka menerjemahkan teks deskriptif bahasa Inggris ke bahasa Indonesia.

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Tugas Akhir)
Uncontrolled Keywords: Correlation, descriptive text, translation, vocabulary mastery Korelasi, teks deskriptif, terjemahan, penguasaan kosakata
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 30 Apr 2024 02:17
Last Modified: 30 Apr 2024 02:17
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/15403

Actions (login required)

View Item View Item