Students’ Achievement in Writing Narrative Text using Four Square Writing Method (FSWM) at MAN 2 Yogyakarta

Anggraeni, Berliana Santi and Widodo, Anang (2021) Students’ Achievement in Writing Narrative Text using Four Square Writing Method (FSWM) at MAN 2 Yogyakarta. Skripsi thesis, university of technology yogyakarta.

[img]
Preview
Text
Berliana Santi Anggraeni.pdf

Download (284kB) | Preview

Abstract

This research objective is to describe the students’ achievement in writing narrative text using Four Square Writing Method (FSWM) and to find out factors that could influence the students’ achievement. This research was quantitative with a descriptive approach in which the data was collected through an English narrative writing test and questionnaire. The writing test was used to collect the data related to the students’ achievement in writing narrative text, and the questionnaire was to find out factors that could influence students’ writing narrative text achievement. The questionnaire consists of 20 items. These research participants were students of XI IPS 3 class of MAN 2 Yogyakarta, consisting of 27 students. The research result showed that most students’ achievement in writing narrative text using Four Square Writing Method (FSWM) was in the excellent category. 13 students got X ≥ 9 in generic structure, 18 students got X ≥ 18 in language features, 19 students got X ≥ 18 in the writing component. This achievement could be influenced by modern techniques that help students write narrative text easier, a good relationship between teacher-students, and teacher motivation that affects students’ writing learning outcomes. Keywords: Achievement, Narrative Text, Four Square, influencing factor. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pencapaian siswa dalam menulis teks naratif bahasa inggris dengan menggunakan metode penulisan four square dan juga untuk mengetahui faktor yang dapat mempengaruhi pencapaian siswa dalam menulis teks naratif tersebut. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan pendekatan deskriptif dimana data dikumpulkan melalui tes menulis teks naratif berbahasa inggris dan menggunakan angket. Tes menulis digunakan untuk memperoleh data terkait pencapaian siswa dalam menulis teks naratif, dan angket bertujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang dapat mempengaruhi kemampuan menulis siswa. Angket terdiri dari 20 butir. Partisipan dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI IPS 3 MAN 2 Yogyakarta yang berjumlah 27 siswa. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa sebagian besar pencapaian siswa dalam menulis teks naratif menggunakan metode penulisan four square termasuk dalam kategori baik sekali. Terdapat 13 siswa yang mendapatkan nilai X ≥ 9 dalam aspek struktur umum teks, 18 siswa mendapatkan X ≥ 18 dalam fitur bahasa, dan 9 siswa mendapatkan nilai X ≥ 18 dalam aspek isi penulisan. Pencapaian ini dapat dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti penggunaan tehnik modern yang dapat mempermudah siswa dalam menulis teks naratif, hubungan yang baik antar siswa-guru, dan motivasi dari guru yang mempengaruhi hasil belajar menulis siswa. Kata Kunci: Pencapaian, teks naratif, four square, faktor yang mempengaruhi

Item Type: Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi)
Uncontrolled Keywords: Achievement, Narrative Text, Four Square, influencing factor Pencapaian, teks naratif, four square, faktor yang mempengaruhi
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY
Date Deposited: 18 Mar 2021 07:33
Last Modified: 18 Mar 2021 07:33
URI: http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/6862

Actions (login required)

View Item View Item