Subur, Asma and Juhansar, Juhansar (2021) Tenth Grade Student's Ability in Writing Simple Sentences Using Pictures at SMA Negeri 29 Halmahera Selatan. Skripsi thesis, University of Technology Yogyakarta.
|
Text
Asma Subur.pdf Download (187kB) | Preview |
Abstract
The development of technology affects the education sector both in urban and rural areas. Teachers-students in a rural area find it difficult to apply it for some reasons. Therefore, teachers must be more creative and innovative in using technology, such as pictures, in the learning-teaching process. This research aims to describe students' ability in writing simple English sentences using pictures. The design of this research is descriptive quantitative. The respondents were tenth-grade at SMA Negeri 29 Halmahera Selatan students, consisting of 13 males and 7 females. The data were collected through an English writing simple sentence test consisting of 4 pictures. Each student wrote five sentences in a picture. This research showed that students' ability mean score to write simple English sentences using pictures is 2.85, referring to the good category. This research recommends that future research investigate the effectiveness of pictures as media used in rural and urban areas' learning-teaching process. Keywords: ability, writing, simple sentence, picture, rural area Perkembangan teknologi berdampak pada pendidikan baik di wilayah perkotaan maupun di wilayah pedesaan. Guru-siswa di wilayah pedesaan mengalami beragam kendala dalam mengoperasikan teknologi tersebut. Oleh karena itu, guru dituntut untuk lebih kreatif dan inovatif dalam menggunakan media non-teknologi seperti foto atau gambar dalam proses pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan siswa dalam menulis kalimat Bahasa Inggris sederhana menggunakan foto atau gambar. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif deskriptif. Responden merupakan siswa kelas X SMA Negeri 29 Halmahera Selatan, yang terdiri dari 13 laki-laki dan 7 perempuan. Data dikumpulkan menggunakan tes sebagai instrumen. Responden dites menulis 5 kalimat sederhana pada setiap foto untuk 4 foto atau gambar. Penelitian ini menunjukkan bahwa nilai rata-rata kemampuan siswa dalam menulis kalimat Bahasa Inggris sederhana adalah 2.85 setara dengan kategori “Baik”. Penelitian ini merekomendasikan penelitian selanjutnya untuk melakukan eksperimen mengenai efektifitas penggunaan foto atau gambar sebagai media pembelajaran baik di wilayah perkotaan maupun di wilayah pedesaan. Kata Kunci: kemampuan, menulis, kalimat sederhana, foto atau gambar, wilayah pedesaan
Item Type: | Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | ability, writing, simple sentence, picture, rural area kemampuan, menulis, kalimat sederhana, foto atau gambar, wilayah pedesaan |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY |
Date Deposited: | 18 Oct 2021 04:29 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 04:29 |
URI: | http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/8493 |
Actions (login required)
View Item |