Azizah, Azkiya Nur and Mukaromah, Dyah (2021) The Effectiveness of Diary Writing Toward Students’ Ability in Writing Recount Text at MA Terpadu Pakunagara Efektivitas Menulis Diary Terhadap Kemampuan Siswa Dalam Menulis Teks Recount di MA Terpadu Pakunagara. Skripsi thesis, University of Technology Yogyakarta.
|
Text
Azkiya Nur Azizah.pdf Download (186kB) | Preview |
Abstract
The task of a teacher when teaching is not only limited to conveying the materials. Teacher also must have alternative ways that are interesting and easy to understand by students, so that students can achieve learning objectives well. Diary writing can be used as a way to help students to write. Especially, in writing recount text. Therefore, the aim of this research is to find out the effectiveness of diary writing toward students ability in writing recount text.This research design is experimental class. Respondents in this study were 21 females and 16 males, divided into two classes, namely the experimental class and the control class. In collecting data, the researcher used pre-test and post-test. In analysing the data, the researcher describes quantitatively using the Sample Paired T-test with 5% of significant level through IBM SPSS 16. The Paired Sample T-test shows that experimental class gained significant 0.013 (Sig < 0.05); hence the control class gained significant at 0.218 (Sig < 0.05). The results proves that the use of diary writing in writing recount text was effective. For further researcher, it is suggested to do further research on the factors that cause students difficulties in writing recount text. keywords: Diary Writing, Effectiveness, Recount Text, Writing Ability Tugas seorang guru ketika mengajar tida hanya sebatas menyampaikan materi. Mengatasi kesulitan siswa dalam belajar juga merupakan salah satu tugas seorang guru. Menulis buku harian merupakan salah satu cara untuk mengatasi siswa dalam menulis teks recount. Desain penelitian ini adalah kelas eksperimen. Responden dalam penelitian ini adalah 21 perempuan dan 16 laki-laki yang dibagi menjadi dua kelas eksperimen dan kelas kontrol. Sementara itu, tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui efektivitas menulis buku harian terhadap kemampuan siswa dalam menulis teks recount. Dalam pengumpulan data, peneliti menggunakan pre-test dan post-test. Dalam menganalisi data, peneliti mendeskripsikan secara kuantitatif dengan menggunakan Sample Piared T-test dengan taraf signifikansi 0,013 (Sig < 0,05); maka kelas kontrol memperoleh signifikansi sebesar 0,218 (Sig< 0,05). Hasil penelitian membuktikan bahwa penggunaan diary writing dalam menulis teks recount adalah efektif. Bagi peneliti selanjutnya disarankan untuk melaukan penelitian lebih lanjut mengenai fator-faktor yang menyebabkan siswa kesulitan dalam menulis teks recount. keywords: Diary Writing, Effectiveness, Recount Text, Writing Ability
Item Type: | Thesis (Skripsi, Tugas Akhir or Kerja Praktek) (Skripsi) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Diary Writing, Effectiveness, Recount Text, Writing Ability |
Subjects: | L Education > L Education (General) |
Divisions: | Fakultas Pendidikan > S1 Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Kaprodi S1 Pend. Bahasa Inggris UTY |
Date Deposited: | 30 Dec 2021 07:19 |
Last Modified: | 30 Dec 2021 07:19 |
URI: | http://eprints.uty.ac.id/id/eprint/8919 |
Actions (login required)
View Item |